COVID'in KONTEYNERTAŞIMACILIĞI SEKTÖRÜNE ETKİSİ

Covid-19 nedeniyle 2020 Sonbahar aylarından günümüze süregelen ekipman, limanlardaki doluluk problemi sektörün tüm partilerini oldukça etkiledi ve etkilemeye devam ediyor. Karantinalar sebebiyle online alışverişe yükleniş dünya genelinde üretimi ve ticareti arttırdı. Karantina devam ettiğinde arzlarının karşılanmamasından korkan tüketici, üretim ve nakliye sektörlerini hazır olmadığı bir genişlemeye itti. Acenteler, gemi sahipleri, limanlar bu ticaret arzını karşılamaya hazır değildi ve bunun sonucunda limanlarda yığılmalar, konteyner pozisyonlamalarda plansızlıklar meydana geldi.

 

Hepimizin bildiği üzere dünyanın üretim merkezi Çin. Tüketicinin artan taleplerini karşılayabilmek için Çin’deki üreticiler tüm dünyadan malzemeler satın aldı. Çin limanlarındaki bu yığılmalar ülkenin ihracatının kapanmasından ötürü dünya genelinde konteyner kıtlığına yol açtı. Bu konteyner kıtlığı acenteleri navlunlarda %200’ü aşan zamlara itti.  

Çin ihracat kapılarını açtığında ise daha fazla konteynere ihtiyaç duydu ve bu da acenteleri Çin limanlarına boş konteyner pozisyonlamaya itti. Biz “shipper”lar dünya genelinde ekipman bulamayıp, bulduğumuzda ise pahalı fiyatlar ödüyorken acenteler ekipmanları boş olarak Çin’e göndermek zorunda kaldı.

Fakat deniz nakliyesinin yara aldığı tek şey ekipman problemi olmadı. Bildiğiniz üzere pandemi devam ederken tüm şirketler sahada/ofiste çalışan sayılarını azalttı, bu da limanlarda yığılmaya sebep oldu. Gelen gemiler zamanında tahliye edilemiyor, gemilerden tahliye edilen konteynerler zamanında boşaltılamıyor ve ürünler limanlardan geç çıkıyordu. Bu durum, özellikle aktarma limanlarında büyük bir dengesizliğe ve gecikmelere sebep oldu.

 

İlkbahar aylarına girdiğimiz bu günlerde bile, özellikle Latin Amerika’ya aktarma limanlarında 30-45 günlük gecikmeler meydana geliyor.

 

Limanlardaki bu yığılmaları elimine edip operasyonlarını devam ettirmek isteyen acenteler yığılma olan limanlara seferlerini kapattı. Seferlerinin devam ettiği ama hala gecikme yaşanan limanlarda da “blank sailing” yapıldı ve gemilerin uğrak noktaları değiştirildi.

Ortada bu kadar az sefer, ekipman ve uygun liman varken gemilerde lokasyon problemi yaşanmaması imkansızdı. Acenteler ağır tonaj 20DC alımlarını azalttı, azalan seferlerde gemilere rağbet arttı. Her şeyde anlaşılıp, booking alınıp, konteyner dolumlar yapılsa bile ekipmanlar gemilere yüklenemiyor, bookingler haftalarca erteleniyor. Özetle, pandemi hali dünya ticaretini hazır olmadığı bir noktaya genişletti.